Klachtenprocedure
handelsbedrijf
ELEGA, SPOL. s r.o.
gevestigd in Třebechovice pod Orebem, Tyršova 536
identificatienummer: 42194393
ingeschreven in het handelsregister bijgehouden door de regionale rechtbank in Hradec Králové, sectie C, bijlage 1147 voor klachten over de goederen die zijn gekocht via online shop op het
internetadres www.elega.nl
1.Kwaliteit bij acceptatie
1.1. De verkoper garandeerd aan de koper dat de goederen bij ontvangst vrij zijn van gebreken. In het bijzonder garandeerd de verkoper dat op het moment dat de koper de goederen overnam:
- de goederen hebben de eigenschappen die door de partijen zijn overeengekomen en, bij gebreke van de overeenkomst, de eigenschappen
- die de verkoper heeft beschreven of die de koper met betrekking tot de aard van de goederen legitiem had verwacht,
- de goederen geschikt zijn voor het door de verkoper aangegeven gebruiksdoel of waarvoor dergelijke goederen gewoonlijk worden gebruikt,
- de goederen in de juiste hoeveelheid, maat of gewicht zijn en,
- de zaak voldoet aan de eisen van de wetgeving.
1.2. Duidelijke beschadigingen aan de goederen of hun verpakking tijdens de levering moeten onmiddellijk met de vervoerder worden geadresseerd en afwijkingen moeten worden vastgelegd in het overdrachtsprotocol (vrachtbrief). De koper is niet verplicht dergelijke goederen van de vervoerder over te nemen en stelt de verkoper onverwijld op de hoogte van de schade. Op de dag van ontvangst zal de koper de integriteit van de goederen en de volledigheid van de toebehoren goed controleren.
1.3. Het moment van overname van de goederen door de koper is het moment van overdracht van het risico van schade aan de goederen van de verkoper op de koper. Als de koper de goederen bij ontvangst niet inspecteert, kan hij alleen aanspraak maken op gebreken die tijdens deze inspectie zijn gevonden als hij bewijst dat deze gebreken (bijv. ontbrekende accessoires) de goederen al hadden op het moment van overdracht van het risico van schade aan de goederen . Latere claims wegens onvolledigheid van de goederen of uitwendige schade aan de goederen ontnemen de koper niet het recht om te reclameren. De verkoper heeft echter de mogelijkheid om te bewijzen dat dit geen schending van de koopovereenkomst is.
1.4. De koper kan van de verkoper, binnen 24 maanden na ontvangst van de goederen, op zijn verzoek het recht op kosteloze verwijdering van het gebrek of een redelijke korting op de prijs eisen, indien dit niet onevenredig is aan de aard van het gebrek (vooral als het gebrek niet onverwijld kan worden verholpen), kan de eis worden toegepast om een nieuw artikel zonder gebreken of een nieuw onderdeel zonder gebreken te leveren indien het gebrek alleen dit onderdeel betreft.
1.5. Als reparatie of omruiling van goederen niet mogelijk is, kan de koper bij herroeping van het contract volledige terugbetaling van de aankoopprijs eisen.
1.6. Binnen zes maanden na ontvangst van de goederen wordt vermoed dat het gebrek in de goederen reeds bestond op het moment van ontvangst van de goederen.
1.7. De verkoper is niet verplicht aan de vordering van de koper te voldoen indien hij bewijst dat de koper vóór de overname op de hoogte was van het gebrek aan de goederen of het zelf veroorzaakt heeft.
1.8. Voor de verkochte tweedehands goederen is de verkoper niet aansprakelijk voor gebreken die overeenkomen met de mate van eerder gebruik of slijtage. Voor artikelen die tegen een lagere prijs worden verkocht, is de verkoper niet aansprakelijk voor het gebrek waarvoor de lagere prijs is overeengekomen. In plaats van het recht om te ruilen, heeft de koper in deze gevallen recht op een redelijke korting.
2. Wettelijke rechten op gebreken
2.1. Binnen 24 maanden vanaf de datum van ontvangst van de goederen kan de koper een klacht indienen en, naar eigen keuze, een defect eisen dat een wezenlijke contractbreuk vormt (ongeacht of het defect herstelbaar of onherstelbaar is):
- opheffing van het gebrek door levering van een nieuw artikel zonder gebrek of door levering van een ontbrekend artikel;
- kosteloze verwijdering van het gebrek door reparatie;
- een redelijke korting op de aankoopprijs; of
- terugbetaling van de aankoopprijs op basis van herroeping van het contract.
2.2. Wezenlijk is een contractbreuk waarvan de geschonden partij bij het sluiten van het contract al wist of had moeten weten dat de andere partij het contract niet zou zijn aangegaan als zij de schending had voorzien.
2.3. In het geval van een defect dat een kleine contractbreuk betekent (ongeacht of het defect herstelbaar of onherstelbaar is), heeft de koper het recht om het defect te verhelpen of een redelijke korting op de aankoopprijs.
2.4. Indien een herstelbaar gebrek zich herhaaldelijk heeft voorgedaan na reparatie (derde claim voor hetzelfde defect of vierde voor verschillende defecten) of de goederen een groot aantal defecten hebben (minstens drie defecten tegelijk), kan de koper aanspraak maken op een korting op de aankoopprijs, goederen ruilen of het contract ontbinden.
2.5. De rechten uit de aansprakelijkheid voor gebreken van de goederen gelden niet in het bijzonder voor gevallen waarin het gebrek of de schade zich voordeed:
- mechanische schade aan de goederen
- onjuist of oneigenlijk gebruik van de goederen,
- gebruik in strijd met de gebruiksaanwijzing of de instructies op de verpakking,
- chemische invloeden, temperatuur, stof, vochtigheid, zonlicht,
- slijtage veroorzaakt door normaal gebruik, voor goederen die tegen een lagere prijs zijn verkocht voor een defect waarvoor een lagere prijs is overeengekomen, voor gebruikte goederen voor een defect dat overeenkomt met de mate van gebruik of slijtage die de goederen hadden toen ze werden overgenomen door de koper.
3. Toepassing en afhandeling van klachten
3.1. De koper is verplicht om zonder onnodige vertraging vanaf de ontdekking van het gebrek een schriftelijke klacht in te dienen bij de verkoper en tegelijkertijd de verkoper de geclaimde goederen op te sturen. De goederen dienen tijdens het transport in een geschikte verpakking te worden verpakt om beschadiging te voorkomen, ze moeten schoon en compleet zijn.
3.2. In de schriftelijke klacht vermeldt de koper zijn contactgegevens, een omschrijving van het gebrek en een verzoek om de wijze van klachtafhandeling.
3.3. De koper is verplicht de verkoper te informeren voor welk recht hij heeft gekozen bij het melden van het gebrek, of onverwijld na het melden van het gebrek. Een wijziging van keuze zonder toestemming van de verkoper is alleen mogelijk als de koper heeft verzocht om herstel van een defect dat onherstelbaar blijkt te zijn.
3.4. Als de koper zijn recht uit een materiële contractbreuk niet tijdig vermeld, heeft hij de rechten zoals in het geval van een kleine contractbreuk.
3.5. De koper is verplicht de aankoop van goederen te bewijzen (bij voorkeur door een aankoopbewijs). De termijn voor het afhandelen van de klacht loopt vanaf het moment van melding van gebreken en levering van gebrekkige goederen aan de verkoper.
De verkoper is verplicht om onverwijld, uiterlijk drie werkdagen na melding van gebreken en ontvangst van de geclaimde goederen, op de klacht te beslissen, dan wel dat de beslissing professionele beoordeling vereist. Zij zullen de koper binnen deze termijn informeren over de noodzaak van een deskundige beoordeling. Klachten, met inbegrip van het verhelpen van gebreken, zal de verkoper zonder onnodige vertraging behandelen, niet later dan 30 dagen vanaf de aanvraag (melding van gebreken en levering van defecte goederen), tenzij ze schriftelijk met de koper een langere termijn overeenkomen. Na deze periode heeft de koper dezelfde rechten als ware het een wezenlijke contractbreuk.
3.6. Als de verkoper weigert het gebrek te verhelpen, kan de koper een redelijke korting op de prijs vragen of het contract ontbinden.
3.7. De garantieperiode wordt verlengd met de tijd vanaf de claim tot de afwikkeling ervan of tot het moment waarop de koper verplicht was het artikel af te halen.
3.8. Indien het niet mogelijk is om de status van de afhandeling van de klacht online te volgen, verbindt de verkoper zich ertoe de koper per e-mail op de hoogte te stellen van de afhandeling van de klacht.
3.9. Bij een gegronde klacht heeft de koper recht op vergoeding van de met spoed gemaakte kosten.
HOE TE DOEN BIJ KLACHTEN?
Stuur klachten naar de bedrijfswinkel in Třebechovice p / O.
Adres:
Klachtendienst ELEGA, spol. sr.o.
Tyršova 536
Třebechovice pod Orebem , 503 46
Czech Republiek